سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفاده از پمپ درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی

یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بسیاری از بیماران که تحت عمل‌های جراحی قرار می‌گیرند، درد پس از عمل است. با در نظر گرفتن نوع عمل دوران نقاهت آن مشخص می‌شود. در واقع بسیاری از بیماران دوران نقاهت سخت و طولانی دارند. در حال حاضر استفاده از پمپ درد پس از عمل ابدومینوپلاستی باعث می‌شود تا درد حاصل از عمل جراحی کاهش پیدا کند. این روز‌ها با پیشرفت علوم پزشکی، استفاده از دستگاهی تحت عنوان پمپ درد برای تسکین درد‌های پس از جراحی استفاده می‌شود. معمولاً پس از عمل‌های سختی مانند سزارین یا ابدومینوپلاستی از پمپ درد استفاده می‌کنند.

پمپ درد چیست؟

دستگاه پمپ درد در واقع دستگاهی است که به منظور کنترل درد بیمار استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک پمپ تزریق پرتال و یک دکمه است. این دکمه در اختیار بیمار قرار می‌گیرد و بیمار می‌تواند از انواع دارو‌ها در آن استفاده کنند. به دلیل سبک بودن و آسانی برای حمل و نقل دستگاه از پمپ تزریق پرتال استفاده می‌شود، همچنین دکمه‌ای که بر روی پمپ قرار دارد به نام دکمه بلوس شناخته می‌شود.

پمپ درد چگونه کار می‌ کند؟

پس از عمل‌های جراحی سخت این دستگاه به واسطه پزشک متخصص بر اساس شرایط و وضعیت بیمار تجویز خواهد شد. در حقیقت متخصص بیهوشی تشخیص می‌دهد که در هر چند دقیقه یکبار می‌توان دوز مشخصی از داروی مسکن را به بدن تجویز کرد. علاوه بر این زمان مشخصی را برای دستگاه تعیین می‌کنند تا در زمان داده شده دارو به شکل قطره وارد خون شود.

شایان ذکر است زمانی که از پمپ درد استفاده می‌شود نیازی نیست تا پرستار هر چند ساعت یکبار اقدام به تزریق داروی مسکن یا هر داروی دیگری به شخص بیمار کند، خود دستگاه به صورت اتومات و به صورت از پیش تعیین شده اقدام به تزریق دارو به بیمار خواهد کرد. در بعضی از مواقع نیز پمپی در دست بیمار قرار می‌گیرد که دکمه‌ای بر روی آن تعبیه شده است.

در صورتی که بیمار احساس درد شدید داشت می‌تواند دوز مشخصی از دارو را به واسطه دستگاه وارد بدن خود کند. در این گونه از مواقع بیمار نمی‌تواند هر چقدر که می‌خواهد پمپ را فشار دهد و مسکن دریافت نماید. حداکثر مقدار مجاز که دارو می‌تواند وارد بدن بیمار شود توسط متخصص که عمل ابدومینوپلاستی را انجام داده، تنظیم خواهد شد و امکان دریافت و تزریق بیش از حد مسکن به بدن وجود ندارد.

با توجه به توضیحات بالا متوجه خواهید شد که در زمان استفاده از پمپ درد تمامی موارد تحت کنترل و نظارت پزشک انجام خواهد شد. همچنین دستگاه باید به واسطه متخصص تنظیم گردد. در برخی از موارد دیگر نیز پمپ درد در دست بیمار نیست و بر اساس تنظیماتی که بر روی دستگاه اعمال شده است به صورت اتوماتیک و خودکار دارو از پمپ آزاد می‌شود و وارد بدن بیمار خواهد شد.

کنترل درد با پمپ

بسیاری از افراد که اقدام به عمل ابدومینوپلاستی می‌کنند از درد پس از عمل جراحی شکایت دارند. به همین منظور استفاده از پمپ درد می‌تواند برای این گونه از افراد بسیار اثربخش باشد. به طور کلی روش کار پمپ درد این‌گونه است که علاوه بر اینکه می‌تواند به طور پیوسته و همچنین مکرر حتی با مقادیر بسیار کم، دارو را به بدن تزریق کند، این قابلیت را نیز دارد که موقعی که بیمار احساس درد جدیدی را پیدا می‌کند با فشردن دکمه پمپ اقدام به افزایش یک دوز بیشتر از داروی مسکن را نمایند تا درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی کاهش یابد.

البته این کار توسط متخصص و به صورت از پیش تعیین شده به بیمار تزریق خواهد شد. همچنین این دکمه یک زمان قفل دارد که این زمان قفل نیز قابلیت تنظیم شدن خواهد داشت. به عنوان مثال بر روی زمان‌هایی مانند 15 و 30 دقیقه تنظیم می‌شود و اگر زمان قفل دکمه روی 15 دقیقه تنظیم شده باشد، وقتی که بیمار دکمه را فشار دهد تا 15 دقیقه بعد دکمه عمل نخواهد کرد و دارویی به بدن بیمار تزریق نخواهد شد.

این زمان قفل به منظور جلوگیری از اوردوز شدن بیمار طراحی و تعبیه شده است. از نظر روانشناسی نیازی به توضیح زمان قفل دستگاه به بیمار نخواهد بود لذا توصیه می‌شود تا فقط به بیمار گفته شود در هر زمان که احساس درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی داشت از آن دکمه استفاده کند. به این صورت بیمار تصور می‌کند که درد خود را تحت کنترل دارد، بدون اینکه نیازی به مراقبت‌های پرستاری داشته باشد. این روش یکی از روش‌های مرسوم کنترل درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی در دنیا به حساب می‌آید که حدود 15 سال است که توسط بسیاری از بیمارستان‌های سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه زمانی می‌ توان از پمپ درد استفاده کرد؟

یکی از مهم‌ترین زمان‌ها استفاده از پمپ درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی است، در واقع با استفاده از پمپ درد می‌توان نوع و دز دارو را متناسب با شرایط و وضعیت بیمار تغییر داد. ذکر این نکته ضروری است که معمولاً از پمپ درد برای 24 ساعت پس از عمل جراحی که میزان درد زیاد است استفاده می‌شود. پس از عمل بسیاری از متخصصین برای کنترل درد بیمار از مسکن‌هایی که به شکل خوراکی هستند استفاده می‌کنند و نیازی به تزریق مکرر نمی‌بینند. معمولاً پمپ درد را پس از بیهوشی بیمار و پیش از عمل جراحی ابدومینوپلاستی به بیمار متصل می‌کنند.

در واقع بیمار پس از اینکه به هوش می‌آید دردی را حس نخواهد کرد. در حال حاضر عوارض جدی برای پمپ درد گزارش نشده است. این که پمپ درد دارای عوارض است یا نه رابطه مستقیمی با دارویی که درون آن استفاده می‌شود دارد. به همین منظور متخصص می‌تواند از دارو‌های بدون عوارض استفاده کنند بنابراین معمولاً عوارض پمپ درد به دلیل دارو‌های استفاده شده در آن است و ارتباطی با دستگاه ندارد.

کلام پایانی

پمپ درد دستگاهی است که برای کنترل درد بیماران پس از عمل‌های جراحی، به خصوص جراحی ابدومینوپلاستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه پمپ درد دارای یک پمپ پرتال بوده که متخصص با در نظر گرفتن شرایط بیمار، میزان مشخصی از داروی مسکن یا هر داروی دیگری را در آن قرار می‌دهد. این دستگاه در فواصل مشخص و در مواقعی که بیمار دچار درد می‌شود داروی مورد نظر را به درون بدن فرد بیمار تزریق می‌کند تا درد ناشی از عمل جراحی کاهش پیدا کند. معمولاً استفاده از پمپ درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی انجام می‌شود.

غه‌ها و مشکلات بسیاری از بیماران که تحت عمل‌های جراحی قرار می‌گیرند، درد پس از عمل است. با در نظر گرفتن نوع عمل دوران نقاهت آن مشخص می‌شود. در واقع بسیاری از بیماران دوران نقاهت سخت و طولانی دارند. در حال حاضر استفاده از پمپ درد پس از عمل ابدومینوپلاستی باعث می‌شود تا درد حاصل از عمل جراحی کاهش پیدا کند. این روز‌ها با پیشرفت علوم پزشکی، استفاده از دستگاهی تحت عنوان پمپ درد برای تسکین درد‌های پس از جراحی استفاده می‌شود. معمولاً پس از عمل‌های سختی مانند سزارین یا ابدومینوپلاستی از پمپ درد استفاده می‌کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره  02144055013 تماس بگیرید و یا به سایت پارمین مراجعه کنید .